\”Objawy\” nieprawidłowo ustawionej zbieżności

Dbanie o właściwą geometrię kół w własnym aucie powinno być bardzo ważną sprawą dla każdego kierowcy. Odpowiednie jej ustawienie gwarantuje pełniejszy komfort jazdy, a także zwiększa własne bezpieczeństwo. Ponadto auto zużywa wówczas mniej paliwa, a opony, układ kierowniczy oraz zawieszenie dłużej pozostaną w należytym stanie. Co określony czas należy to sprawdzać i korygować wszystkie odstępstwa od normalnej wartości określanej przez wytwórców aut.

Zmiany zbieżności kół

Geometria kół ulega przemianie poprzez zużycie elementów zawieszenia w czasie codziennego użytkowania auta, a dodatkowo w sytuacjach, gdy wjedziemy w dużą dziurę, nasz samochód będzie brał udział w wypadku, bądź w momencie wymiany części układu kierowniczego i zawieszenia czy zamontowaniu nowych kół.

„Objawy” niewłaściwie ustawionej geometrii

Gdy nasze auto nie trzyma się prawidłowego kierunku jazdy a ściąga samochód na którąś ze stron tym samym pomniejszając nasz komfort, auto więcej pali, zbyt szybko zużywają nam się opony lub układ kierowniczy lub zawieszenie, to prawdopodobnie mamy źle ustawioną geometrię. Kłopot należy niezwłocznie naprawić, jeżeli nie chcemy zagrażać swojemu bezpieczeństwu oraz ponosić coraz większych kosztów połączonych z dużo gorszymi konsekwencjami, które może przynieść zignorowanie tego faktu.

Gdzie ustawić geometrię?

Ustawimy ją tylko w szczególnych warsztatach, znających się w tejże sprawie. Sami nie da się tego zrobić z kilku względów. Urządzenia do geometrii kół to sprzęty bardzo drogie i skomplikowane w użyciu. Jedynie profesjonaliści umieją dobrze z nich czerpać. Taka usługa zależnie od warsztatu i auta jakie posiadamy waha się w przedziale od 50 do 100 pln.

Zbieżność kół

To podstawowy parametr, od jakiego kontroli oraz regulacji rozpoczyna się ustawianie całej geometrii. To usytuowanie kół w przodzie i w tyle względem siebie. Zbieżność to także przetestowanie i regulowanie pozostałych parametrów, takich jak np. kąt pochylenia koła, wysokość pojazdu z przodu i z tyłu i parę innych. Wszystko zależy od tego, jaki to pojazd i jakie zalecenia producent podaje dla konkretnego modelu.

Samochód z dobrze ustawioną zbieżnością to pojazd, jaki przyjemnie i komfortowo się prowadzi. Nie musimy bez przerwy mocno trzymać kierownicy i co chwila poprawiać jego ruchu jazdy. Ponadto jest to pojazd wygodny i bardziej ekonomiczny, bowiem nie zwiększa się zużycie paliwa, a także nie następuje szybsze zużycie się opon czy elementów różnych układów jezdnych. Każdy kierowca dla własnego komfortu i powiększenia bezpieczeństwa własnego i pasażerów powinien przynajmniej raz do roku kontrolować geometrię kół i w razie jakichkolwiek odchyleń poprawiać je w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Dobrze przeprowadzać test po zimie, bo o tejże części roku auto bywa szczególnie narażone na wjechanie w dziury skryte pod śniegiem.

Zobacz: www.lewor.pl/urzadzenia-do-geometrii